پرسش و پاسخ 33
پرسش و پاسخ 33
تعداد ديگری از پرسش و پاسخ های قابل توجه پست های مختلف وبلاگ و يا ارسالي با ايميل، پرسشها خلاصه شده، درود و سپاس، خوب و بد، و اين قبيل را حذف كردم، و تا آنجا كه شده اشتباه های املايی و انشايي آنها را اصلاح نموده ام. بخشی از پرسشها توسط بانو پرنیان حامد در اینجا پاسخ داده شده، توجه: مطابق معمول این پست به مرور در چند روز آینده، تا آخرین ظرفیت پر می شود. یاد آوری نمایم، گاهی از پاسخها ممکن است تا یکی دو هفته طول بکشد، همچنین درصورتی که نظر و پرسش شخصی از قلم افتاد لطفاً تکرار نماید.
انوش راوید: نظر و پرسش زیر، در ادامه نظر و پرسش پست قبلی موضوع عکس لباس موسوم
به قاسم آبادی است. جوانان با هوش هر شهر
و دیار@ از قوم و ملت خود بگویید و
بنویسید، و با حفظ محیط دمکرات و آزادی اندیشه
و قلم، بحث های ملی و میهنی، جغرافیایی و تاریخی نمایید.
عکس کودک بیمار، عکس شماره 7507، زیر این عکس در فیس بوک نوشته شده:
"خدایا، تو رو به بزرگیت قسم، همه مریضای سرطانی رو شفا بده، لایک کن و بگو آمین"
ــ و چند هزار نفر نیز لایک کردند و گفتند آمین، بهمین سادگی همه از زیر بار مسئولیت با یک لایک و آمین شانه خالی کردند، و خیال هم کردند که کار بزرگی کرده اند. نه عزیزان وجود و مسئولیت شما انسان هموساپین اشرف مخلوقات، خیلی بیشتر از این بچه بازی هاست. سرمایه داری لجام گسیخته، دارد زمین ما را نابود می کند، بدلیل شرایط بد زیستی، از غذا و آب و هوای آلوده و غیر طبیعی گرفته، تا سختی ها فیزیکی و ذهنی، همه باعث شده اند، رشد بیماری هایی مانند سرطان بسیار زیاد شود. بیایید بجای یک آمین ساده درست اندیشه کنید، نمی خواهد و نمی گویم بخاطر نجات نسل بشر، فقط بخاطر آینده خودتان، فرزندانتان، دست از کار های ساده گانه بردارید، و با طرح و برنامه در اندازه توانایی تان، با تخریب و انقراض زمین مبارزه کنید، همه شما می دانید با آرزو هیچ چیز درست نمی شود، طرح و پروژه و سیستم می خواهد، و....
دو نظر از: Bersabeh Bagheri
1 ــ در رابطه با تمدن کهن جیرفت: اشیاء پیدا شده مانند جام ها، ظروف مختلف، گلدانها، ساخته شده از سنگ یا گل مخصوص کوزه گری، مزین با نقش و نگار های برجسته بسیار بدیع از حیوانات، دام، طبیعت، نخل و گیاهان، که با نگین های رنگین گرانبها، مانند فیروزه، مرمر، یشم و یا مروارید مزین بوده اند. بروی بسیاری از ظروف طرح معماری ساختمان های 2 یا 3 طبقه به چشم می خورد. اشکال انسان، پهلوانان و یا حیوانات مانند، عقاب، قوچ، گاو، آهو، مار، شیر، عقرب. کارشناسان از نقوش دام، طبیعت و انسان، بروی ظروف و از باز مانده دانه های غلات پی برده اند، که این مردم زندگی کاملأ شهرنشینی توام با کشاورزی، دامپروری، پیشه وری و صنعت داشته اند. در هیچکدام از نقوش اثری از شکار یا جنگ و یا ابزاری که گویای چنین صحنه ها و اعمالی باشد دیده نشده است. بقایای معماری خشتی و دیوار های ساخته شده از خشت، قابل توجه می باشند، موارد مختلف فرهنگی به دست آمده از کاوش های علمی، مانند وفور سنگ هایی از جنس کلریت (سنگ صابون)، نشان از منطقه ای صنعتی دارد، که ظروف سنگی آن به شهر های سومری و غرب رود فرات صادر می شده است.
2 ــ در رابطه با تاریخ بریگاد قزاق ایران: در آستانه جنگ جهانی اول، دولت روسیه با استفاده از ضعف دولت ایران واحدهای قزاق را در تبریز و استرآباد و بعد در رشت و اصفهان و کرمانشاه و همدان و ارومیه و مشهد تشکیل داد. همچنین بدون اجازه دولت، این بریگاد را به دیویزیون ارتقا داد. پس از انقلاب ۱۹۱۷ روسیه دولت کرنسکی فرماندهی دیویزیون قزاق را به کلرژه محول کرد. فرماندهی او دیری نپائید چون نیرو های بریتانیا، که در ایران مستقر شده بودند، کلنل استاروسلسکی را، که از هواداران حکومت تزاری بود، به جای او منصوب کردند. در همین زمان ژنرال آیرونساید طرح کودتای ۱۲۹۹ را برای به قدرت رسیدن رضاخان، که فرمانده آتریاد تهران بود به اجرا درآورد، و قزاقها تهران را تصرف کردند. رضاخان با نام «سردار سپه» به فرماندهی دیویزیون قزاق رسید، و این دیویزیون پایهٔ تشکیل ارتش جدید ایران شد.
نظر: زبان تالشی ــ با در نظر گرفتن زبان ایران باستان و قوم (کادوس یا کادوسیان) زبان های تاتی و تالشی را می توان از قدیمترین زبانهای مربوط به آن قوم دانست و چون اقامت قوم کادوس در کرانه خزر (کاسپین) بوده لذا اکثریت مردم محال آستارا و لنکران تالشی نژاد و تالش زبانند. در حال حاضر تمام قرا اطراف دور و نزدیک آستارا به زبان تالشی تکلم می نمایند. عده ای عقیده دارند زبان تالشی لهجه ای بیش نمی باشد یعنی لهجه ای است از فارسی امروزی. باید گفت تالشی و تاتی زبان قدیم ایران باستان می باشد ولی زبان فارسی کنونی پس از کتابت و تکامل و التقاط با لغات بیگانه به حالت امروزی در آمده، اما زبان تالشی و تاتی همانا زبان کادوسیان است، به حالت اولیه با تغییرات بسیار جزئی از گزند روزگار و اقوام مهاجم مصون و قدمت خود را حفظ کرده است و دیگر لهجه ها از این زبان جدا شده. قبل از هجوم مغول به ایران هیچگونه تغییری در زبان تالشی و تاتی که زبان اصیل آذربایجان بوده انجام نگرفته ولی بعد از استیلای مغول و حکومت سلاطین آن در آذربایجان و رشد زبان ترکی آذری، در مدت زمان زبان تالشی و تاتی جای خود را به ترکی آذری سپرد و به تدریج پس از حکومت صفویان در ایران ترکی آذری آرام آرام به مناطق کادوسیان یعنی ساحل دریای خزر (کاسپین) رسوخ یافته است. اکنون تا رضوانشهر بیشتر مردم با زبان آذری آشنائی کامل دارند. از رضوانشهر به طرف اسالم به علت آمدن و مقیم شدن آذربایجانیها در این منطقه آذری رواج یافته، کمی بالاتر به طرف شمال از اسالم تا ماورای لنکران با اینکه همه تالشی نژادند زبان آذری کاملا ریشه افکنده، به طوری که در جاده سراسری این منطقه همگان به زبان آذری تکلم می نمایند، اما واژه های مستقل و قدیمی تالشی و ابا اجدادی اصالت خود را حفظ نموده است. در شهرستان آستارا و حومه (قرا تابعه) به زبان تالشی تکلم می نمایند. گیلکی که زبان مرکز استان گیلان است از التقاط تالشی و تاتی و فارسی و مازندرانی تشکیل و رونق گرفته است.
پاسخ انوش راوید: خیلی خوب است، ولی از نظر دیدگاه من، کاس یا کاز یا کاظ، در ادامه تغییر آواها همان واژه، آز، گز، غز، است، و با ریشه یابی که قبلاً نوشته ام، به تمدن کهن جیرفت باز می گردد، و از دو مهم جغرافیای طبیعی ایران است، و به کل مردم ایران می گفتند. زبان آذری یا آزی، زبان گویشی موبدی آذری یا دینی ایران بوده است، و از هزاره دوم خورشیدی ایرانی رایج گردید، و هیچ ربطی به زبان تورکی ندارد، زبان تورکی با ریشه یابی یکی از سی زبان ایرانی بوده است، و هیچ ربطی به دروغ حمله مغول ندارد، بلکه خود مغول های، مغول استان، ایرانی هایی بودند، که به زبان دینی آذری مسلط بودند، و این زبان دوم آنها بود، نه زبان قومی آنها، زیرا هر کدام از آنها وابسته به قومی بودند، و ملت جدا نبودند، در این باره قبلاً توضیح زیاد نوشته ام. زبان تاتی یا تالشی یکی از سی زبان ایرانی بوده است، که ریشه همه آنها در حروف الفبای تمدن جیرفت بوده است، که بزودی ریشه قدیمی تری از آنها را در تمدن کهن آتلانتیس خواهم نوشت.
ــ تالش = تا + لش، لش = پهنه یا جای، تا = چند ضلعی قبلاً در تاس توضیح دادم، که در جمع می شود پهنه کوه و دشت و جنگل، گالش = گا = گو = گاو = بزرگ + لش = سرزمین، که در جمع می شود، سرزمین بزرگ یا سرزمین گاوداری، بالش = بال + لش، که می شود جایگاه پرو بال، لشگر = لش + گر = قوی، جنگ آور، که می شود، جایگاه جنگ آوران، جهت اطلاع بیشتر به لینکها مراجعه نمایید.
پرسش: درود، استاد عزیز، ابتدا باید عرض کنم واژه تالشستان سراسر اشتباه است و خواهش میکنم اصلاح نمایید، تالش یا سرزمین کادوسیه، بخشی از جایی نبوده که امرور با پسوند ایالتی یا استانی خطاب گردد و خودتان به خوبی واقفید!
پاسخ انوش راوید: اس یکی از حروف الفبای تمدن جیرفت، و به معنی پاک بوده است، در ریشه یابی نام ها نوشته ام، و هر وقت جایی "استان یا ستان" نوشته می شود، یعنی دارای ریشه پاک ایرانی است، نه صرفاً ایالت یا ولایت، درصورتیکه مردم تمدن کهن جیرفت به سرزمین هایی غیر ایرانی که در اشغال داشتند، هرگز استان خطاب نکردند، (مانند: کامبوح، پرو، مصر، ارلند). اوستان، اوس یعنی رئیس و رهبر، که می شود رهبر سرزمین، یا رئیس یک سرزمین، که امروزه به اشتباه استان را با اوستان یکی دانسته اند، و با یک آوا می گویند.
ادامه پرسش: منظور حقیر از مشابه، این بود که این لباس ریشه اش تالشی است، باز اصرار دارم که اسناد تاریخی این لباس را برایم بفرمایید تا اگر اشتباه میکنم، آگه شوم.
پاسخ انوش راوید: شما آنرا ریشه یابی کنید، و با عکس بفرستید، من هم ریشه یابی خواهم کرد، اما چند ماه زمان می برد.
ادامه پرسش: شما که مطلع و دلسوزید در نظر داشته باشید که کینه و عداوتی که مع الاسف سایرین نسبت به مردم مظلوم و شریف تالش دارند موجب نگرد که وقایع تاریخی و رسوم غنی این مردم نادیده انگاشته گردد! با سپاس از بزرگواری حضرتعالی.
پاسخ انوش راوید: هیچ ایرانی نسبت به هر بخشی از ایران و ایرانی عداوت و کینه ندارد، آنهایی که در تعدادی وب یا جای دیگر درباره ایران و ایرانی پرت و پلا می گویند، که ایرانی نیستند آنها مزدوران پولی یا مجانی استعمار و بی اهمیت و ارزش هستند.

عکس عده ای از مردم گیلان، عکس شماره 4531 .

عکس زن و مرد گالش، حدود 1350 خورشیدی، عکس شماره 4589 .

عکس دو دختر نو جوان با یکصد سال اختلاف زمان، عکس شماره 4038، سمت چپ از اهالی چلاسر و جل، استان مازندران، سمت راست از اهالی دشتستان استان بوشهر، از یکصد سال پیش. همانگونه که در تمام عکس ها مشاهده می کنید، همگی دامن های چین چین بلند، با جلیقه رنگین و روسری حاشیه دوزی هستند، فقط سلیقه محیطی و زمانی کمی در آنها تأثیر گذاشته است، نمونه های دیگر را در تاریخ ایل های ایران ببینید.
كليك كنيد: تاریخ اسباب بازی ایرانی
توجه: اگر وبلاگ به هر علت و اتفاق، مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد، در جستجوها بنویسید: وبلاگ انوش راوید، یا، فهرست مقالات انوش راوید، سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبلاگ و عکسها و مطالب را بیابید. از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبلاگم بهره می برم، همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع، آزاد و باعث خوشحالی من است.
جنبش برداشت دروغها از تاریخ ایران: حمله اسکندر مقدونی به ایران بزرگترین دروغ تاریخ، حمله چنگیز مغول به ایران سومین دروغ بزرگ تاریخ، و مقالات مهم مانند، سنت گریزی و دانایی قرن 21، و دروغ های تاریخ و حمله های عرب، مغول، تاتار، و گفتمان تاریخ، و جدید ترین بررسی های تاریخی در وبلاگ:






