سفر به تاریخ در شهر یری
محوطه باستانی شهر یری
منطقه باستانی معروف به شهر یری در یک کیلومتری شمال غربی روستای پیرازمیان در ۳۱ کیلومتری شرق مشگین شهر، در کنار رود قره سو قرار دارد. وسعت این منطقه تاریخی ۴۰۰ هکتار است، از چند دوره تاریخی، مس ـ سنگ، عصر آهن۱ و عصر آهن ۲ تشکیل شده است. سه قسمت، دژ نظامی یا قلعه وسیع با دیوار دفاعی سنگی از نوع خشکه چین متعلق به دوره آهن، معبد ۱۴۵۰ پیش از میلاد، محلی برای برگزاری آیین های مذهبی بنام اوشاقلاری، دارای فضا های معماری با دیوار های سنگی از نوع استل های منقوش به شکل انسان، و قوشا تپه ۷ هزاره پیش از میلاد کشف گردیده است. همچنین گور های باستانی متعدد از نوع کلان سنگی گورکان، دایره ای شکل مگالتیک صخره ای، که حدود 450 گور در این محل شناسایی شده است، که این گورها در ابعاد گوناگون و متفاوت میباشند، کوچکترین آنها 3/2 متر و بزرگترین آنها 8/2 متر میباشد. غار باستانی و تپه های متعلق به دوره های مختلف در محوطه. عدم رسیدگی به موقع در حکومت گذشته، قبر های عصر آهن توسط جویندگان عتیقه و گنج تخریب شده اند، تنها ساختمان بندی قبرها معلوم می باشد. منطقه یری که وسیع ترین منطقه تاریخی استان اردبیل، و یکی از با اهمیت ترین مناطق پیش از تاریخ شمال غرب ایران است، به شماره ۶۱۶۲ به ثبت آثار ملی رسیده است.
در حفاری های 83 ، سفال هایی مربوط به دوره کالکولتیک کشف شده، که قدمت منطقه را به ۳۵۰۰ سال پیش از عصر آهن عقب می برد. این سفالها شبیه سفال های مناطق باستانی دالما و حاجی فیروز هستند، با این کشف سکونت بشر در استان اردبیل به دوره مس ـ سنگ می رسد. برخی از سفالها منقوش و برخی با طرح سبدی هستند، تعدادی سفال دو لایه نیز در حفاری کشف شده، که احتمال می رود لایه دوم سفال برای ترمیم قسمت های شکسته سفال به کار رفته است. همچنین تعداد زیادی سنگ شیشه برنده ابسیدین کشف گردیده، که می تواند گواهی بر ارتباط این منطقه با قفقاز و آناتولی باشد، زیرا سابقه استخراج این نوع سنگ در آن مناطق شناخته شده است. از ابسیدین برای برش سنگ های سخت در دوره کالکولتیک استفاده می شده است.
در حفاری های سال ۸۴ بقایایی از سفال، مفرغ و نقوش انسانی دیده شده است، در این فصل حفاری یک لایه نیز در زیر محوطه داخلی قلعه کشف شد، که به دوره قدیمی تر تعلق دارند. برخی سفال های قهوه ای مایل به بنفش و سفال های داغدار و سیاه نیز در این محل کشف شده اند، که به پیش از عصر آهن تعلق دارند.
در فصل سوم حفاری مشخص شد، که در دوره اورارتور قلعه به آتش کشیده و متروک شده است، وجود خاکستر در لایه های خاک قلعه نشان دهنده آتش سوزی قلعه است. به این ترتیب دوره های متوالی زندگی بشر از ۷۰۰۰ تا اورارتور در شهر یری به صورت متوالی مشخص شده است. در این فصل تعداد زیادی ظروف سفالی، اشیای زرین مانند آویز، دگمه های زینتی و پلاک های طلایی و مفرغی کشف گردید. نیایشگاه اصلی منطقه یری در این فصل از زیر خاک بیرون آمد که شامل بیش از ۳۰۰ سنگ افراشت با ارتفاع های مختلف از ۳۵ تا 325 سانتیمتر با شکل های انسانی هستند، و اشکال حجاری شده روی سنگها مشابه می باشد، شکل صورت آدمی که بدون دهان، با دست و شمشیر هستند. در غرب محل تجمع سنگها غاری قرار دارد، که ساکنان محلی آنرا قاراکوهبل نام نهاده اند. روبروی آن چند تخته سنگ بر روی هم گذاشته شده اند.
اشیا کشف شده منطقه را به 4 گروه زیر دسته بندی می کنند:
* 1 ــ آثار سفالی، پیاله، فنجان، كاسه، آبریز شانه دار.
* 2 ــ اشیای فلزی شامل آویز های طلایی، خنجر های آهنی و مفرغی و آئینه های برنزی.
* 3 ــ سنگ های تزئینی شامل مهره های عقیق و فیروزه.
* 4 ــ خمیر شیشه.
تاکنون فقط هفت قطعه از این نوع سنگ افراشته در منطقه حکاری ترکیه، و یک قطعه هم در قپوزستان آذربایجان یافت شده است. در مناطق دیگری از آذربایجان نیز سنگ افراشت وجود دارد، مانند سنگ افراشت نشت بان سراب، ولی هیچ کدام دارای حجاری نیستند. توجه: عکس های شماره 630 در اینجا با عنوان محوطه باستانی شهر یری و سنگ های ایستاده شهر یری. در ستون آرشیو موضوعی آن وب سمت چپ، بر روی نامی که می خواهید عکس های آنرا تماشا کنید، کلیک نمایید.
سفر به تاریخ
ساعت 8 شب فرزین ملکی صاحب خونه گلی نزد من آمد و گفت، بیا فردا اول وقت حرکت کنیم بریم شهر یری مشگین شهر. من هم با اینکه برای دو روز دیگه یه کنفرانس داشتم، و خیلی کار های دیگه، ولی قبول کردم. ساعت 6 صبح از چلاسر بطرف مشکین شهر حرکت کردیم، از خط کناره انزلی گذشتیم، و در نزدیکی اسالم در روستای کیش خاله زدیم به پارک جنگلی گیسوم، که بسیار جالب و دیدنی و واقعاً افسونگره، گویی قطعه ای از بهشت در گیسوم است، از وسط پارک جنگلی که درختان نمی گذارند آسمان را ببینیم رفتیم تا انتهای پارک، که رودخانه ای خروشان و خوش منظره دارد. در آنجا مسجدی تاریخی خود نمایی می کند، در باره آن قبلاً اینجا نوشته ام، یکبار دیگر از آن دیدن کردیم و چند تا عکس جدید گرفتم، و کمی اطراف آن را برانداز کردم و اطلاعات تاریخی و طبیعی جمع کردم، که به مرور در اینترنت منتشر می کنم. پس از دیدار مسجد تاریخی با دیوار های بلند و رودخانه با سنگ های بزرگ و جنگل با درختان تنومند، به عشق آثار تاریخی شهر یری بدون توقف رفتیم، از گردنه حیران گذشتیم، و ساعت دو بعد از ظهر در روستای پیرازمیان بودیم.
به به چه روستای زیبایی کاملاً دست نخورده، کوچه های روستا همان کوچه های هزار سال پیش هستند، اما پشت دیوارها، خانه های نوسازی قرار دارند، که مردم با زحمت و سلیقه خودشان ساخته اند. البته خانه های قدیمی، ویران و خراب همچنان در گوشه و کنار دیده می شود. بسرعت بسمت تپه منطقه باستانی رفتیم، و از گبر ها و دخمه ها دیدار کردیم، با خوشحالی خیلی عکس می گرفتیم، دست دور سنگ های افراشته می انداختیم و عکس می گرفتیم، انگار با همان فرد چند هزار سال پیش دوستی و برادری داریم، و دیداری پس از سالیان تازه کرده ایم، و دست در گریبان هم شادان هستیم. با دیدن غارها و دخمه ها یاد موضوعی افتادم که از گذشتگان شنیده بودم، می گفتند، در این قبیل دخمه های قدیمی، که با سنگ چیده شده، و سنگ بزرگی نیز بر بالای آن قرار داده اند، جن ها زندگی می کردند. آن قدیمی ها می گفتند که وقتی چند هزار سال پیش انسان های دوران سنگ منازل و گبر های شان را در طول تاریخ رها می کردند، جن ها آنجا را مناسب برای زندگی می دیدند، و درون آنها اقامت می کردند.
البته آن موقع که جوان بودم و امکانات تکنولوژی تحقیقاتی چون امروز نبود، این گونه حرفها را خرافات می دانستم، و بسیاری را همچون دروغ های تاریخی به حساب می آوردم، حالا می دانیم که از میان حرفها و داستان های قدیمی می شود، خیلی مسائل را به تحقیق گرفت. یکی دو سال گذشته همین حرفها را از مردمان آفریقا و اندونزی شنیده ام، قدیمی های ایران می گفتند، این جن ها یک سوم تا یک چهارم انسان قد و قامت دارند، و خیلی سریع و فرز هستند، در اندونزی و آفریقا هم چنین می گویند. چند سال پیش اسکلت نوعی انسان در اندونزی کشف شده، که به همین مقیاس می باشد، و در تحقیقات مشخص کرده اند، که بدلیل اندازه کوچک خیلی سریع تر از انسان فعلی بوده اند. ولی هیچ کس بدرستی نمی داند به چه دلیل منقرض شده اند. در میان جنگل های کنگو آفریقا چند قبیله کم جمعیت زندگی می کند، که چثه آنها به همین مقیاس می باشد، و در میان جنگل های انبوه پنهان می شوند، و از آدم های معمولی فراری هستند. ولی توانسته اند از آنها فیلم و عکس تهیه نمایند. گویا این انسان های کوچک در اندونزی چند صد یا چند هزار سال پیش منقرض شده اند، آنها توانایی شکار و کشاورزی و استفاده از ابزار و اسلحه را نداشتند، فقط می توانستند چیز هایی بیابند و بخورند، یا از انسان های Homo Sapiens بدزدند، درست مانند آنچه که قدیمی های ایران می گفتند.
افراد مسن و قدیمی های اندونزی تعریف می کنند، از قدیمی هایشان شنیده اند، که این آدم کوچولو ها از مزارع و منازل آنها دزدی می کردند. یک روز مردم که از دست آدم کوچولو ها کلافه شده بودند، رفتند آنها را کشتند، و غارشان را آتش زدند. در همین غار مورد نظر باستان شناسان توانستند، باقی مانده اسکلت یک خانواده شش نفری آدم کوچک را پیدا کنند، تا کنون این تنها مورد یافته شده در نوع خود می باشد. شاید بد نباشد در گوشه کاوش های این منطقه باستانی، این قبیل انسان های کوچک را هم در نظر داشت.
تا نزدیک تاریک شدن هوا منطقه را خوب گشتیم، و سپس به روستا باز گشتیم، هنگام بازگشت قبرستان قدیمی روستا را هم دیدیم، که در سنگ قبری نوشته بود، موسی موسی پور فرزند موسی مرگ 1350، که این جالب بود و جای تحقیق داشت. شب اقامت، در این باره مهماندار عزیز ما گفت، بعضی از این قبرها متعلق به عشایر بوده، که موقت در اینجا اقامت می کردند و می گذشتند. در روستا به اولین مغازه که سر راهمان بود رفتیم تا نوشیدنی بخوریم، چند نفر از اهالی با شادی و روی باز با ما سلام و احوال پرسی کردند، و خیلی سریع دوست شدند، و ما را به تاکستان خودشان بردند، و من و فرزین تا توانستیم انگور خوشمزه خوردیم، و نقاط دیدنی و کنار رودخانه روستا را نشان مان دادند، و شب منزل یکی از اهالی خیلی خوب و مهربان دعوت شدیم.
روستای پیرازمیان در حال حاضر حدود 85 خانوار جمعیت دارد، بیشتر اهالی یعنی حدود 300 خانوار بدلیل سختی زندگی و نبود کار به تهران مهاجرت کرده اند. زبان مردم روستا آذری با لهجه محلی می باشد، اشخاص مسن چیز زیاد تر از یک قرن پیش روستا نمی دانستند، که در تاریخ اجتماعی، فقط موضوع اقامت روستایی را می گوید. حدود 7 طایفه روستا بشرح زیر است:
* 1 ــ عیسی لو، دارای فامیل های: اسماعیلی، عیسی زاده.
* 2 ــ ملکی، دارای فامیل های: ملکی.
* 3 ــ عبداللهی، دارای فامیل های: میر علی لی.
* 4 ــ علی پور، دارای فامیل های: شریف لی.
* 5 ــ سعادتی، دارای فامیل های: پتی لی.
عکس ها در اینجا در ستون آرشیو موضوعی آن وب سمت چپ، بر روی نامی که می خواهید عکس های آنرا تماشا کنید، کلیک نمایید.
توجه: اگر وبلاگ، به هر علت و اتفاق، مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد، در جستجوها بنویسید انوش راوید، سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبلاگ و عکسها و مطالب را بیابید. نظرات و آگهی های خود را در بخش نظرات وبلاگ فصلی انوش راوید مانند اینجا بنویسید، تا به مدت یک فصل هزاران نفر آنرا ببینند. از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبلاگم بهره می برم، همچنین کپی بردار از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع، آزاد و باعث خوشحال من است.
سناریوی معدن شیلی
اتفاق نجات معدن کاران در کشور شیلی را نباید فقط بعنوان یک حادثه و یک نجات نگاه کرد، بلکه باید آنرا عمیق و در دل واقعیت های تاریخ اجتماعی امروز جهان دید. این سناریو هم مانند دروغ های تاریخی است، که طی پانصد سال گذشته، کلی داستان دروغی برای تاریخ ایران و قاره کهن گفته اند، و در وبلاگ جنبش برداشت دروغها از تاریخ ایران آنها را نوشته ام. هر روزه ده ها و صد ها کارگر معادن و کارخانه ها گرفتار حادثه شده، و یا کشته می شوند، اما هیچ خبری یا پوشش گسترده خبری فوق العاده امپریالیستی آنها را نمی گوید. اما چرا به یکباره معدنی در شیلی که از این قبیل اتفاقات فراوان دیده است، تحت پوشش گسترده قرار می گیرد. امروزه در ساختار های تاریخی اجتماع، جهان در سرمایه داری بی هویت و امپریالیسم نو و تمدن کنترل انرژی گام بر می دارد. بدون این که کسی متوجه شود، این حکم جدید تاریخ اجتماعی دارد کار خودش را پیش می برد، و بزودی بسیاری از منابع اصلی زندگی انسانها را کامل در اختیار می گیرد، منجمله تمام معادن استراتژیک و مهم. برای این منظور سناریو هایی می نویسند، و اجرا می کنند، تا افکار را به دو جهت پراکنده نمایند، یکی اینکه بگویند معادن و صنایع خورده بورژوازی محلی، برای کارگران و مردم مشکل دار و بی سود و ضرر دار است، و دوم تلقین کنند که بهینه سازی می طلبد، طرح و کار جدید را مطرح نمایند. این موضوع و بررسی چگونگی تسخیر تمام سنگر های تمدن قرن 20 توسط تمدن قرن 21، یعنی یک گذر سریع در ساختار های تاریخی اجتماع، نیاز به امکانات وسیع دارد، که از توانایی یک شخص و یک وبلاگ خارج است. امیدوارم روشنفکران ایرانی با امکانات دیگر بتوانند رشد و تکامل تمدن جدید را بررسی کنند و به تحقیق بگیرند، تا ایران و ایرانی در تمدن کنترل انرژی جهانی نقشی حداقل کمی بالا دست داشته باشد، نه کاملاً تحت کنترل قرار گیرند.
کلیک کنید: تاریخ جاده های ایران
کلیک کنید: تاریخ ابزار جنگ در ایران
انوش راوید Anoush Raavid
حمله اسکندر مقدونی به ایران بزرگترین دروغ تاریخ و حمله چنگیز مغول به ایران سومین دروغ بزرگ تاریخ و مقالات مهم مانند، سنت گریزی و دانایی قرن 21، و دروغ های تاریخ عرب، تاریخ مغول، تاریخ تاتار، و جدید ترین بررسی های تاریخی در وبلاگ: جنبش برداشت دروغها از تاریخ ایران، http://www.ravid.blogfa.com